Dags igen!

Nu är det dags! Denna blogg har legat nere nu ett bra tag men nu har jag bestämt mig för att återuppta bloggandet och börja skriva om vad vi hittar på igen.

Till att börja med bloggar jag ju faktiskt varje vecka, för Guldhundens hunddagis i Skogås. Och trots underbara bilder på underbara hundar är det ju mest för kunderna, och de som är intresserade av att se hur vi har det där. Det finns ju så mycket annat att skriva om hund!

Till att börja med vill jag berätta om en spännande vidareutbildning vi var på för några veckor sedan. On/off med Eva Bodfäldt, som handlade om hur man får hunden att växla mellan avslappning och aktivitet. Jätteviktigt om man tränar hund och givetvis om man arbetar med hund!
Andemeningen som jag tog åt mig var att det inte hjälper att sätta en massa kommandon (ligg, sitt, tyst) på en hund som är stressad, för då kommer man bara åt symtomen (flänga runt, skälla). I stället bör man låta hunden hitta sin egen passivitet/lugn och belöna detta, samt ignorera symtomen. På detta sätt arbetar man med orsakerna i stället för symtomen. En stressad hund kan inte botas av lydnad!
Intressant och kul hur mycket man känner igen i träningen vi gjort med Oskar. Hur vi använt få kommandon och i stället väntat tills han själv satt sig ner och belönat det med aktivitet. Inte förrän man har lagt sig ner inomhus händer det något, tex få mat, gå ut osv.
Extra intressant blir det när man börjar applicera detta på de dagishundar som stressar ibland på dagis. Att boxdörren plötsligt kan öppnas när man ligger ner och är lugn och att man då får vara med personalen en stund som belöning. Att ingenting händer när man skäller, man får ingen uppmärksamhet förrän man är tyst. Då kan man däremot få både godis och kel. Jättekul att se resultaten på de hundar vi jobbar på detta sätt med!

För övrigt händer det en massa spännande saker just nu och det är bara att följa bloggen för att få reda på vad det är!


Kommentarer
Postat av: Sofiaho

kul, jag har saknat er blogg!

2011-10-26 @ 15:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0