Semester

Nu åker vi på semester! Ses nästa vecka!

Roadtrip

Vännen Sara och jag gjorde en roadtrip och hamnade på en alldeles egen strand. Tydligen tyckte ingen annan att det var strandväder, vilket innebar att vi var alldeles själva på en gigantisk strand!
Oskar var överlycklig och badade, skuttade runt och grävde. Vid stranden låg en skog med härliga promenadvägar och små vikar med lä och sol. Bildkvalitén är tyvärr inte så bra eftersom jag inte orkade släpa på den stora kameran, men känslan är densamma!

Sara på den hysteriskt stora stranden (nej, det är inte andra människor, utan papperskorgar...)

Oskar är lycklig med flygplansöron

Kom igen då!

Vi stannade i en liten vik för fika. Oskar äter två muffins och en kopp kaffe

The power of tuggben: Oskar har inte ens märkt att vi har satt muffinsarna framför honom för att ta kort!

Den bästa dagen på länge

Söndagen var den bästa dagen på länge.
Jag gick upp tidigt för att ta en ridtur med vännen M och spenderade söndagmorgonen i sadeln. Vi tog en lång skrittur och avslutade med galopp och hopp över lite stockar i skogen. Härligt!
När jag kom hem hade Janne varit hemma med Oskar och det var dags för honom att gå till jobbet. Under tiden åt jag lunch och nickade till en stund i soffan bredvid Oskar. På eftermiddagen var jag pigg som bara den och packade ryggsäcken full med vatten och snacks och tog med mig Oskar ut. Vi gick först till Överjärva gård och fikade med äppelpaj och kaffe (Oskar fick bara äpple och tuggis) och gick sedan över tågspåret och hittade en skog! Skogen innehöll djurben åt Oskar och svamp och blåbär åt mig.
Ibland har man ett sånt himla flyt med hundträningen. Jag såg det gamla avgnagda djurbenet före Oskar i skogen och hann plocka upp det innan han märkte något. Vilket innebar att han fick det från mig och jag visade att jag kan vara en stor resurs i att hitta saker. Sedan tränade vi på loss, eftersom han är väldigt dålig på det då det gäller ben och annat som han egentligen inte får ha. Det gick superbra och jag fick ta det, gå och gömma det och be honom leta. Superkul hälsar Oskar!
På vägen sprang vi på några kantareller, taggsvampar och en hög svart trumpetsvamp som växte mitt på stigen! Ibland är det skönt att folk inte känner igen alla svampar, trumpetsvampen är ju en av de godaste som finns!

Efter tre timmar kom vi hem och till middag blev det ostgratinerade mackor med svampstuvning och blåbär till efterrätt. Oskar däckade snart och drömde om skog, ben och härliga dagar med matte.

Hajk

Oskar och jag var på minihajk i veckan. Det var min kompis D med Oskars kompis Misty som lurade ut oss på en tvådagars hajk med övernattning i vindskydd utanför Tyresö.

Ryggsäckarna kändes riktigt tunga när vi kom fram till vindskyddet och när vi precis lagat lunch på D´s trangiakök började det ösregna! Vi gömde oss i vindskyddet och åt och när det blev uppehåll gick vi en sväng med hundarna utan packning. De for runt som tokar i skogen och var hur lyckliga som helst. För oss mattar blev det lite kantareller plockade.
På kvällen grillade vi grönsaksspett och satt och mös vid lägerelden sent. Oskar var inte helt nöjd med att vara bunden vid ett träd och i slutet på kvällen fick han vara med vid brasan i stället, ihoprullad som en trött boll vid mina fötter.
Natten gick utan några incidenter och jag var riktigt stolt över Oskar som kunde sova gott bredvid mig trots den konstiga omgivningen.

Oskar försöker fly från kopplet

Trillar ner...

...och hittar äntligen balansen!

Oskar snusar

D visar sina skills med trangiaköket och messar samtidigt!

Kvällens grillspett

En trött Misty

Men sover alltid med ena ögat öppet

Oskar och jag vid den mysiga sjön där vi slog läger

Drop-in agility

Igår var Oskar och jag på Drop-in agility i Solna. Vi åkte dit tidigt för att kunna sitta och passivitetsträna i skuggan men det slutade med att vi letade efter platsen i 40 minuter och kom dit i sista sekunden. Puh!
Det var bara Oskar och en annan hund, och så en tjej som ställt upp en massa hinder och bidrog med tips och råd. Vi provade på tunneln som vi tränat lite hemma och det gick som en dans, bollbelöning i andra änden hade uppenbarligen satt sina spår. Den böjda tunneln ("makaronen") gick också bra och även några hopphinder. I slutet lyckades vi till och med testa lite slalom och jag var så himla nöjd med Oskar! Visst var han distraherad av den andra hunden men han gjorde faktiskt det jag bad om och gav mig mycket kontakt trots alla störningar. Vi ska absolut gå dit fler gånger!
Efter passet satt vi i skuggan och pratade en stund och gick sedan förbi djuraffären på vägen hem för att kolla in rean. Jag shoppade ett extra långt koppel med stötdämpning för skogspromenader och en jaktväst åt Oskar att använda som arbetstecken.
På eftermiddagen gick vi ner till Edsviken och badade och njöt av värmen. Det var en sån härlig dag och det kändes verkligen hur Oskar njöt lika mycket som jag av att bara vara tillsammans. En toppendag helt enkelt!

Utflykt

Förra veckan var Ebba här på besök. Vännen Sara och jag lastade in båda hundarna i bilen och körde mot vad vi trodde var en skog med tillhörande badstand. Efter att ha kört fel ett antal gånger hittade vi till slut ett annat naturreservat och nöjde oss med det. Tyvärr fanns det inga badmöjligheter mer än en nerbajsad (fåglar) sumpsjö där Oskar lyckades doppa halva sig innan jag hann stoppa honom. Ju äckligare desto bättre tycks Oskar ofta tänka när det kommer till badplatser. Efter en promenad i värmen stannade vi för fika vid en rastplats.

Äntligen vattenpaus!

Ebba undersöker om det finns något gott i min hand

En myra?

Fina Ebba fick lite barr i mustaschen

Oskar visar vilken stil som gäller med tuggbenet

Rädslans makt

Ibland är det svårt att ha hund. När han kryper över vägen med öronen bakåt och svansen mellan benen. När han kastar sig längst ut i kopplet och bara vill fly. När jag står där och vill kunna vara hans trygghet men han springer åt andra hållet. Vi gör stora framsteg hela tiden, men bara inom andra områden. Hans rädsla är intakt och tar varje tillfälle att förstärkas av en dörr som stängs, ett barn som skriker, människor som har picnic.
Vår hundpsykolog var här i måndags morse och lekte med Oskar i hela vårt område. Där han i vanliga fall ligger och drar längs med marken vågade han apportera en boll och ha dragkamp. Svansen var hög, öronen framåt. Den riktiga Oskar var där. Nu hoppas jag bara att han kan göra samma sak med oss. Vi har ju försökt, har tränat i flera månader utan resultat. Han springer efter en leksak några gånger, sedan är den sammankopplat med rädslan och förstörd.
Jag har aldrig känt mig så frustrerad som jag gör när jag inte kan nå honom. När inget jag gör räknas, när jag bara är någon som utsätter honom för hemskheter. Jag vill bara kunna berätta för honom att inget kommer hända, att jag kan skydda honom mot allt i hela världen.

Vid sådana här tillfällen vill man bara flytta ut i skogen. Aldrig mer utsätta honom för den civilisation han är så rädd för. Låta honom vara den underbara hund han är så fort man kommer utanför den mesta bebyggelsen. Men istället får vi kämpa vidare, skriva upp varje litet framsteg och tänka på alla de saker som faktiskt går åt rätt håll. Även om det är svårt.

Lina utan handskar

Precis när vi skulle ut idag så började det ösregna. Himlen öppnade sig och allas synder ramlade ner samtidigt. En halvtimme senare klädde jag på hundarna ändå och släpade trots Skruttans protester runt henne ett helt varv i skogen. Hon hatar verkligen regn, hennes öron slokar som på en sur liten katt och hon skakar på sig hela tiden. Till slut fick hon gå hem till Janne som är sjuk och spela X-box i soffan med honom resten av eftermiddagen medan jag tog ett längre träningspass med Oskar.

Igår var jag på väg hem med Oskar och genade förbi hästhagen med honom i lina. Det brukar gå hur bra som helst med lite distrahering från min sida, men inte idag. Plötsligt var han på väg mot en av hästarna och jag kastade mig efter linan och höll emot. Med mina nakna händer. Jag fick stopp på odågan efter några meter men fingrarna som hållit i linan var ordentligt skinnflådda och leriga.
Dagens lärdom: glöm aldrig handskar hemma om du ska använda lina.

Min stackars hand

Runt halva Brunnsviken

Idag träffade vi Råttan och Callie med mattar. Först gick vi från Bergianska trädgårdarna till fårhagen och lät hundarna jaga varandra där, och sedan vidare till Sjöstugan för lunch/fika. Jag gillar Sjöstugan men börjar nästa tröttna lite på hur dyrt det är där. En liten macka med färskost för 57 spänn! Det blir nog fler medtagna picnicar och färre fikor i sommar.

Efter fikan det fortsatte vi till Hagaparken och hamnade mitt i ovädret. Oskar och jag räddade oss till slut undan åskan upp på en buss och åkte hem.
En jättemysig dag, och bra för Oskar att både få umgås med nya hundar på ett avslappnat sätt, passivitetsträna på cafét och åka buss. En extra bonus är ju att jag hade himla trevligt. Och fick två nya, snygga hundar att fotografera. Det får vi göra om snart! När vi kom hem däckade Oskar i en liten hög.
Det blev en massa fina bilder, särskilt på Callie som posar som en riktig modell. (Om matte vill ha fler bilder är det bara att höra av sig, jag har en hel hög). Ett smakprov:

Callie spanar i fårhagen

Liggande span

Oskar betar som vanligt (vaddå, det är väl en fårhage eller?)

Fina Råttan

Dagens bild! Råttan och Oskar

På caféet undrade två hundar var mattarna tagit vägen

Råttan

Callie

När vi kom hem var Oskar trööööött...

Såååå trött...

Härlig vecka

Det har varit en härlig vecka och Oskar har fått vara med på picnic flera gånger. Han verkar tycka att det är dödligt tråkigt men med badpauser så är det väl okej. Huvudsaken är ju att han får vara med och att det är superbra för honom att tvingas att vara passiv så länge. Och att inte stjäla vår mat!
Han simmar mer och mer och den flytande leksaken som bara används till simning är mycket populär. Oskars glada humör lyckades till och med locka ner hundkompisen Skruttan i vattnet utan problem. Idag badade de båda två; Oskar simmade och Skruttan gick i till magen. Jag släppte några kycklingbitar som sjönk till botten och sen var hon sysselsatt i flera minuter med att klura ut hur hon skulle få upp dem. Jättekul att se henne jobba med tassarna och gå runt och fundera. Det blir ju lite tråkigt för henne annars när Oskar simmar.
Sen var jag iväg på dagen och tog ut Oskar på ännu en badrunda och balansövningar när jag kom hem. Han är riktigt duktig med kroppen nu, har superkoll på bakbenen. Annat var det när han kom hit! Oräkneliga är de gånger då han dunsade in med baken i saker och välte dem.
Imorgon få vi trevligt besök med promenad, bus i fårhagen och fika. Jag ska ta med kameran!