Klickerträning av häst

I mellandagarna var jag och klickertränade en kompis häst: Jovi.
Vi tränade nostarget i form av ett spö. Jovi skulle lära sig att följa änden av spöet med näsan.
Jag började med att hålla fram spöt och klickade för att han visade intresse för det. Belöningen var i form av små äppelpellets, och de var väldigt uppskattade! Det gällde att hålla koll på fingrarna, hundar brukar vara lite försiktigare! Targeten presenterades på olika ställen för att han inte bara skulle vända näsan åt samma håll, utan verkligen förstå vad vi höll på med.


Jovi förstod snart galoppen (hoho) och jag höjde svårighetsgraden genom att låta honom följa targeten flera steg. Detta gjordes i båda varv omväxlande.


Sedan bytte jag ut svårigheten mot att hålla targeten lågt och högt och låta honom sträcka sig efter den. Även detta i båda varv.



Till slut var Jovi rätt trött i huvudet så vi gav oss för dagen. Targeten kan Jovis matte Bella använda för att lära in en mängd saker i framtiden. Tempoväxlingar, ställning av huvud och kropp, vändningar, stretching, stegring och läggning är bara några exempel.
Bella och Jovi tränar mycket följsamhet och kontakt, och bygger sin träning på belöningsbaserade metoder. Det är inspirerande att följa en hästtränare som använder sig av moderna träningsmetoder och härligt att träffa en så lugn och tillitsfull unghäst som Jovi. Mer om Bellas och Jovis träning kan man läsa här.
Till slut fick Jovi visa upp ett trick som matte tränat in tidigare: buga!


Kommentarer
Postat av: Bella

Hallå, morotspellets var det! :P

2011-01-05 @ 22:17:00
Postat av: Maria&Oskar

Det var äpple! Jag är helt säker!

2011-01-06 @ 17:42:36
URL: http://www.guldhunden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0