Burträning

I vår vill jag kunna ta med mig Oskar till mina kurser. Som det är nu blir han otrygg när han märker att jag inte har full fokus på vad han gör, och börjar hitta på egna saker. Ibland ligger han fint på sin filt som vi har tränat, men ibland blir han utåtagerande mot andra hundar, och det fungerar självklart inte på kurs.
För att jag ska slippa ha fokus på honom men att han ändå ska känna en trygghet i att jag reder upp situationen så tränar vi burträning. Jag har köpt en stor tygbur som Oskar ska tränas att trivas mycket bra i, och inte lämna oavsett vad som händer utanför.

Första träningspasset såg ut såhär:
Freeshaping, dvs jag hjälper inte till, utan klickar bara när han gör rätt och belönar.
Klick för intresse för bur (nosar på, går fram till) ett par gånger
Eftersom Oskar har sett burar förr och tycker om dem så gick han snabbt in i den och jag ändrade kriteriet till det i stället. Klick för att springa in i buren, att vara där inne och att ligga ner där inne.
När han valt att själv springa in i buren med mig stående på olika ställen och buren vänd åt olika håll så började jag med störningar när han är där inne. För att förtjäna ett klick ska han ligga kvar där utan att titta ut efter mig trots att jag gör konstiga saker som:
går runt buren
hoppar upp och ner
håller en godis framför näsan på honom utanför den
springer iväg
osv

Det är så härligt att ha en klickerklok hund, som är van att prova sig fram och tänka själv. Då har man alltid någonting att belöna och träningen går fort. För att uppnå det jag skrev ovan tränade vi i ca 10 minuter. Då hade Oskar alltså lärt sig att springa in i buren, lägga sig ner och vänta där tills han får frisignal, trots mina störiga beteenden utanför. Detta utan att jag sa ett enda ord till honom (mer än jublade när han gjorde rätt).
Givetvis måste vi träna fler gånger, med andra störningar och på andra platser, och det har vi ett par månader på oss att göra. Se hur träningen gick om ni kommer på kurs i vår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0