Belöningsutveckling

I går var jag och Ylle på kurs i belöningsutveckling hos Fanny Gott och Thomas Stokke på Klickerklok. Jag har länge velat gå kurs för Fanny, som är en av mina idoler inom hundträning. När hon presenterar lösningen på problem låter det så lätt och man undrar varför man inte själv tänkte på det.
Det var en endagskurs med mycket teori och praktik i ett ridhus. Teorin behandlade bland annat motivation och att vad vi upplever som brist på motivation kanske snarare är tvärtom - hunden är mycket motiverad att göra andra saker än just det vi vill!
De flesta deltagarna hade problem med leken och då framför allt kampleken. Det är precis det jag och Ylle behöver träna på mer också. Han vill gärna ta leksaken och springa iväg och bli jagad, vilket är det sista jag vill att han ska göra eftersom jag vill att han ska lära sig att belöningen alltid finns nära mig. Kampande har han inte heller, utan släpper så fort det tar emot. Jag vill att han verkligen ska kämpa för att hålla fast leksaken i stället för att förvänta sig att den kastas när han släpper.
Oskar har blivit mycket bra på det här, bland annat genom att följa några av de tips jag även fick ta del av på denna kurs:
-Köra korta pass och sedan stoppa undan leksaken.
-Alltid vara den som avslutar leken så att hunden vill ha mer.
-Bara försöka leka med hunden om man vet att det kommer lyckas
-Fokusera på leksaken, inte på hunden. Låtsas att du själv vill ha leksaken!
-Dra leksaken ifrån hunden, i stället för att köra upp den i hundens näsa


Oskar hänger duktigt i kampleksak

I den praktiska delen fick Ylle och jag visa hur vi leker i nuläget. Vi var i ridhus för första gången och jag var lite spänd på hur det skulle gå med allt spännande hästbajs och andra hundar. Ylle satt och frös i mitt knä i en filt men så fort han kom ner och jag drog fram leksaken så var han med på noterna. Jättekul, och han engagerade sig verkligen i jaktlek efter en lång fleecefläta.
Problemet med att han tar leksaken och sticker skulle lösas med att jag drog fram en andra leksak så fort jag släppt den första, så att han hellre ville komma till mig och leka. För att lära honom att kampa bättre så skulle jag låta honom vinna leksaken så fort han slet i den, och sen direkt byta till den andra. Väldigt enkelt egentligen men det gäller som sagt att någon berättar det för en :)
Vi upptäckte också att en leksak gjord av fårskinn fick igång honom ordentligt, så nu har vi införskaffat två sådana att byta mellan. (Och givetvis en till Oskar, det måste ju vara rättvist...)

Det var också mycket givande att se de andra ekipagen. En golden var väldigt intresserad av hästbajset och kunde inte koncentrera sig på leken. Då utnyttjade de att den tidigare tränats med externbelöning och använde en skål med mat som sådan, för att ta bort fokus på bajset som fanns överallt. En mycket smart lösning som jag kommer testa med Oskar.

Även Ylle var intresserad av det som fanns på marken. Vi fick med oss en övning hem som gick ut på att man "tappar" godbitar på marken och är beredd att trampa på dem om hunden försöker ta dem. Väljer hunden att jobba med och titta på mig så får den en belöning, från handen eller marken. Väljer den att försöka ta bitarna på marken döljs de med foten. Detta generaliseras sedan i olika miljöer, med olika störning (godiset kan alltså bytas ut mot tex hästbajs).


Ylle tänker på hästbajs

Jag älskar verkligen att gå kurs med egna hundar. Har fått med mig mycket mer som blir för långt för att skriva här, men framförallt är det så inspirerande att träna och diskutera med duktiga hundtränare. Klickerklok var långt ifrån en besvikelse, och jag kommer hålla ögonen öppna efter andra kurser hos dem.


Kommentarer
Postat av: Sofiaho

Gu va kul. Nåt sånt behöver jag och Enya gå! Hon har ju knappt nåt föremålsintresse allt och få henne att leka m leksaker är SKITSVÅRT!



Parker lärde sig dock kampa genom att alltid få vinna leksaken i början och att jag sen "jagade" honom lite så att han fick känna sig riktigt duktig som lyckats ta leksaken ifrån mig och att jag inte lyckades ta den från honom sen. Han lärde sig dock snabbt själv att komma tillbaks för det roliga var ju att vinna och då var man ju tvungen att kampa om den igen ;)

2011-12-05 @ 16:55:43
Postat av: Nina & Elvis

Det där om frestelser på marken lät intressant. Ibland blir man ju tokig när Elvis ska käka upp varenda liten pinne ute... :)

2011-12-08 @ 11:02:16
URL: http://danner.se/elvis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0