Marsvinsklickning

Jag satt och läste lite i Canis "Lydnadsträning i teori och praktik" och blev supersugen på att träna. Oskar var helt däckad efter besöket hos nya hundvakten så det blev marsvinens tur att visa sig på styva linan. Curry klickertränade jag en del när han kom, för att få upp hans självförtroende och få honom att röra på sig. Han vägde 1500g när han kom hit och vågade inte ta ett steg utanför buren. En bantingskurs och klickerträning senare joggade han runt på mitt golv på egna äventyr hela dagarna. Det var dock nästan två år sedan så jag var spänd på att se vad han kom ihåg. På den tiden fick han lära sig att följa en targetstick med nosen, att snurra och att pussas.

Curry efter bantning och träning full av bus

Idag matade jag in klickern igen med ca 10 paprikabitar för att påminna honom om vad den betydde. Jag körde sen tre pass om fem klick var med pauser mellan passen. Första passet gick ut på att få honom att sätta nosen mot targeten när den var nära honom. Andra passet att anstränga sig lite, sträcka sig eller flytta på sig för att nå den. Tredje passet ställde han sig på bakbenen för att nå targeten och jag var supernöjd. Duktiga Curry, det här ska vi göra mer!

Kummin har inte klickats alls så för honom gällde det att lära sig att klicker = belöning. Han är ganska ljudkänslig så jag började med att ha klickern bakom ryggen inlindad i en tröja. Snart kunde jag dock plocka fram den, och nöjde mig med att kunna klicka och ge honom godis utan rädslereaktion.

Kummin som bebis

Det är så himla roligt att klicka djur som inte bryr sig om vad jag säger, där jag inte kan frestas att använda rösten som en extra förstärkare. Jag ska försöka fortsätta att träna dem nu, de kan minsann behöva lite mer aktivering med en galen hund som gör att de inte kan gå fritt hela tiden. Kom gärna med förslag på vad jag kan lära dem!

Kommentarer
Postat av: Nina och Elvis

Vad spännande det låter! Kan du inte lära dom att gå slalom runt pinnar som i agilityn? :)

2010-02-22 @ 21:25:03
Postat av: Therese

Roligt att du har börjat träna med marsvinen igen. Det är faktiskt riktigt skojigt att träna djur som man inte är van vid brukar samarbeta med människor. Man blir faktiskt förvånad över hur snabbt de lär sig ändå, och att de lyssnar på en. Ibland med smådjur börjar man ju nästan undra om de lever i sin egna lilla värld och ignorerar alla människor när det passar, men de lyssnar mer än man tror.



Vad gullig Kummin vad på bilden, han ser ut som ett litet luddigt päron :)

2010-02-22 @ 22:45:54
URL: http://theresehedstrom.blogg.se/
Postat av: Maria&Oskar

Nina och Elvis: En sån utmaning du ger mig! Jag ska bara fixa fram några bra marsvinsslalompinnar, sen kör vi! Kummin ska få lära sig.

Therese: Jag tycker nästan att det är lättare ibland att träna djur som inte automatiskt samarbetar med oss. Då måste man vara så mycket mer noggrann själv med vad man förstärker och när. Hur går det med kaninernas träning? PS Det luddiga lilla päronet är lika stor som Curry nuförtiden!

2010-02-23 @ 22:03:18
URL: http://www.guldhunden.se
Postat av: Christina

Fascinerande att det t o m går att klicka ett marsvin...och använda targetstick ;) Jättekul!

2010-02-24 @ 11:37:37
URL: http://stribergsstation.blogspot.com/
Postat av: nemo

Jag har också tänkt på att klicka in kaninerna men jag vette sjutton hur det ska gå med Nemo haha, han älskar ju att klickträna inomhus.. men det kan ju vara bra för honom att få vänta på sin tur ;)

Har du köpt något roligt eller inrett buren på något nytt sätt? Bilder? :)

Jag får inte nog av inspiration hehe...

2010-02-24 @ 22:00:29
URL: http://viharhittatnemo.blogg.se/
Postat av: Therese

Ja, det har du kanske rätt i. Jag har inte tänkt på det på det sättet, men så har jag ju mest bara tränat smådjur också.



Det går sådär med kaninernas träning. Eller, det går bra när jag väl tränar dem men jag ligger lite på latsidan. Vet inte varför egentligen för det är väldigt belönande när man väl sätter igång. Jag får väl ta och skärpa mig lite :)

2010-02-26 @ 14:55:08
URL: http://theresehedstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0