Rädsla

Skulle du kunna se på din hund om den är rädd?
Känner du igen de bakåtstrukna öronen, den flackande blicken, de uppspärrade ögonen? Hållningen som blir lägre, till slut kryper hunden nästan över marken?
Jag hoppas att majoriteten av er som läser denna blogg aldrig får en anledning att se dessa tecken hos era egna hundar. Rädsla är det värsta, det svåraste, det hemskaste jag någonsin har stött på. Rädslorna hos min egen hund får mig att bli ett ledset barn inuti, får mig att lösas upp inifrån av frustration och ilska. Rädsla är något av det svåraste som finns att jobba med. Min hund har sin historia och det är därför han är rädd. Vi jobbar och jobbar och det tar så mycket energi av både honom och mig att jag ibland undrar hur vi orkar träna något annat över huvud taget.

Jag tjatar på mina valpkursare att miljöträna, att låta hunden vara med om allt när den är liten. Att ge den en grund att stå på där den förstår att det inte är något konstigt med nya miljöer och nya händelser. Och att det inte är någonting att vara rädd för.
Miljöträning betyder att hunden ska uppleva till exempel:
Olika hundar (storlekar, raser, åldrar, kön, individer)
Olika människor (hudfärger, storlekar, kryckor, rullstol, barn, tonåringar, dunjackor, regnkläder, paraplyer, solgasögon osv)
Olika fortskaffningsmedel (buss, tåg, tunnelbana, pendeltåg, cykel, bil, skateboard osv)
Olika djur (hästar, katter, marsvin, kor osv)
Olika miljöer (stad, skog, strand, torg, park, marknad, hundrastgård osv)
Olika underlag (hängbro, asfalt, gräs, snö, presenning, golv, heltäckningsmatta osv)
Olika tillställningar (cafébesök, fest, middag, födelsedagskalas, ensamhet, kurs osv)

Valpen är mest mottaglig för miljöträning före 12 veckors ålder. Med andra ord gör man inte så mycket annat med valpen när den är liten än just miljötränar. Låt den följa med och lära sig hur världen ser ut, så slipper ni ens fundera över rädslor i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Sofiaho

Ja dessa rädslor. :(

Igår hamnade vi bakom ett barn som gillade hundar. Hon sprang mot hundarna och parker slängde sig allt vad han förmådde åt andra hållet i kopplet. Jag ropade att hunden är jätterädd för barn och de får INTE träffas! Och pappan som var med sa ett förvånat "Är den rädd för barn?". Stackarn hade ju panik! Hur kan man inte se att hunden är rädd då?



Nä ut och miljöträna alla små valpar!

2011-02-01 @ 12:27:05
Postat av: Maria & Oskar

Sofiaho: Vi gick förbi en familj härom veckan som hade ballonger. Helt plötsligt när vi precis kommit förbi släppte de alla sina ballonger samtidigt och skrek och pekade när de seglade mot skyn. Sedan dess tittar Oskar misstänksamt på gatlyktor, tak och flaggor och tar omvägar runt dem.

Det var det som föranledde det här inlägget, även om rädslorna över lag har blivit mycket bättre så krävs det så lite för att det ska slå över.

(Förresten kommer jag till Linköping om några helger - ses?) Maila mig!

2011-02-06 @ 16:15:33
URL: http://www.guldhunden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0