Lek!

Lek finns med i alla mina kurser. Vi leker olika typer av lekar med hundarna, och deltagarna lär sig hur man kan leka olika för att få upp och ner energin. Faktiskt är ju all träning som sker på mina kurser en typ av lek, eftersom vi använder positiv förstärkning i inlärningen.
Jag älskar att leka med min hund. Jag älskar att se hur fokuserad han blir på mig, hur han ser på mig som om jag är det bästa som har hänt honom. Jag älskar att se hans glädje. Och framförallt älskar jag hur han är efter vår lek, när han går nära,nära, med skuttande gång och buffar på mig med sin nos. Leken är fantastik för att den är så rolig, men förutom det uppnår man en hel rad andra saker genom att leka med sin hund.
Jag leker alltid med ett syfte. Även om det inte är helt genomtänkt när jag börjar så använder jag alltid leken på något sätt. Kanske lägger jag in en kontaktövning, sitta kvar, något tricks, en självförtroendeutmaning eller liknande. Jag utnyttjar glädjen i leken till att smyga in ett krav. Ett krav som belönas rikligen när det uppnås, genom att leken fortsätter.
Idag var Oskar och jag ute och lekte. Här är några exempel på vad vår lek tränade just idag:

Uppgift: Sitt kvar och räck vacker tass så kastar jag leksaken till dig


Uppgift: Ge mig ögonkontakt i stället för att titta på leksaken, så får du den


Uppgift: sök upp och apportera leksaken i djup snö (mycket uppskattad uppgift)


Uppgift: stanna i position (tricket spela död under inlärning) tills frisignal så får du springa efter leksaken


Och emellan dessa ögonblick med extrem koncentration såg det ut ungefär såhär:


Så, ut och lek med era hundar nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0