Mobilvarnare

Idag har Oskar och jag tränat mobilvarnare. Mobilvarnare = som en brandvarnare, men när mobilen ringer. Eftersom Oskar har kopplat ihop mobilsamtal med besökare och annan aktivitet så skäller han gärna när den ringer. För att ge honom en annan uppgift ska han varna mig när den ringer, dvs komma fram och krafsa med tassen på mig. Då får jag också in en dragning mot mig och inte mot dörren, dit han oftast vill.
Idag började träningen genom att jag med hjälp av klicker frishapade in ett krafsande på mitt ben. Det gick lätt eftersom han är van vid att bli belönad för tass. Att sedan utöka det till att krafsa gick snabbt. Vi tränade först med mig sittande på en stol och sedan stående. Efter ett par repetitioner kastade jag belöningen bort från mig för att få med rörelsen mot mig när han kom tillbaka. Han lärde sig ganska snabbt att gå fram till mig och krafsa på mtt ben, även när jag var vänd bort från honom.
Eftersom han kopplade så snabbt lade jag till signalen också, som är mobilens melodi. Varje gång han var på väg att krafsa satte jag igång melodin. I slutet lade jag även mobilen på andra ställen i rummet och ringde upp den.
De närmaste dagarna ska vi fortsätta med träningen och har förhoppningsvis en mobilvarnande hund i slutet på veckan.

Superroligt, hälsar Oskar och var överlycklig för den nya uppgiften. Uppdateringar följer!

Kommentarer
Postat av: nemo

Hihi här hemma lär vi Nemo att hämta husses snusdosa :p All vadagsaktivering är bra! Kan det dessutom hjälpa oss också är det ju ännu bättre :)

2009-10-09 @ 22:22:06
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: bella

roligt! Swanny varnar mig redan när telefonen ringer! Jättegulligt om det ringt medans jag varit ute och inte hört, då säger hon till mig att det ringt!(med blick och kroppspråk, kan inte säga exakt vad hon gör..)

2009-10-12 @ 19:43:28
Postat av: Nina & Elvis

Hej! Det där låter som något för Elvis också tror jag. Grattis förresten till företaget och lycka till! Tycker det är så kul när folk satsar på det dom brinner för!

2009-10-20 @ 10:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0