Årets sista svampplock

Efter att vi varit på Albano och Oskar blivit vaccinerad åkte vi direkt ut i skogen och länsade mitt stora trattkantarellställe en sista gång. Det tog inte så många timmar att få ihop nästan tio liter svamp, men Oskar hann tröttna på att jag satt och stirrade ner i backen flera gångerom.
Jag är glad för att Oskar har insett att det lönar sig att vara nära mig, och att det är hos mig som det händer roliga saker. Det innebär att han inte vandrar iväg på egna äventyr i skogen men å andra sidan kan det vara ganska enerverande när man försöker plocka svamp och minst en av dessa saker händer:
-Oskar sätter/lägger sig på svampen
-Oskar välter svamphinken
-Oskar släpper ner ett äckligt ben som han har hittat framför mig mitt i svampen och vill att jag ska gömma det så han kan leta
-Oskar tar sats och hoppar på mig från sidan så att jag ramlar i svampen. Han fortsätter sedan med att försöka äta upp mitt öra
-Oskar sätter sig uppe på en stor sten, vinkar med olika tassar, lägger sig ner och väntar på en belöning

Lyckligtvis är det numera för kallt för att plocka svamp, så Oskar kan njuta av min fulla uppmärksamhet när vi är i skogen. Lyckost!


De största trattkantarellerna jag någonsin sett


Den största jämfört med en av normal storlek

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0