Rädslans makt

Ibland är det svårt att ha hund. När han kryper över vägen med öronen bakåt och svansen mellan benen. När han kastar sig längst ut i kopplet och bara vill fly. När jag står där och vill kunna vara hans trygghet men han springer åt andra hållet. Vi gör stora framsteg hela tiden, men bara inom andra områden. Hans rädsla är intakt och tar varje tillfälle att förstärkas av en dörr som stängs, ett barn som skriker, människor som har picnic.
Vår hundpsykolog var här i måndags morse och lekte med Oskar i hela vårt område. Där han i vanliga fall ligger och drar längs med marken vågade han apportera en boll och ha dragkamp. Svansen var hög, öronen framåt. Den riktiga Oskar var där. Nu hoppas jag bara att han kan göra samma sak med oss. Vi har ju försökt, har tränat i flera månader utan resultat. Han springer efter en leksak några gånger, sedan är den sammankopplat med rädslan och förstörd.
Jag har aldrig känt mig så frustrerad som jag gör när jag inte kan nå honom. När inget jag gör räknas, när jag bara är någon som utsätter honom för hemskheter. Jag vill bara kunna berätta för honom att inget kommer hända, att jag kan skydda honom mot allt i hela världen.

Vid sådana här tillfällen vill man bara flytta ut i skogen. Aldrig mer utsätta honom för den civilisation han är så rädd för. Låta honom vara den underbara hund han är så fort man kommer utanför den mesta bebyggelsen. Men istället får vi kämpa vidare, skriva upp varje litet framsteg och tänka på alla de saker som faktiskt går åt rätt håll. Även om det är svårt.


Kommentarer
Postat av: nemo

Jag vet lite hur det är, med Nemos skotträdsla. Man känner sig så jäkla frustrerad när man inte kan göra något, mer än att se hur rädda dom är.. helst av allt skulle jag vilja ta upp han i famnen, pussa och gosa bort rädslan. Men det är ju liksom det sista man kan göra ;)

Kämpa på, och tänk på att ni hela tiden går sakta men säkert framåt även om det blir några steg bakåt.

2009-07-16 @ 21:02:23
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Denise Hundkonsult

Skrutt och plutt. Jag tänker på er båda. Snart flyttar du och jag och våra hundar ut i skogen - om bara för ett dygn så gör vi det i alla fall :)

Vi kommer ha det så mysigt!



Kram!

2009-07-18 @ 02:37:47
URL: http://www.denisehundkonsult.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0