Den bästa dagen på länge

Söndagen var den bästa dagen på länge.
Jag gick upp tidigt för att ta en ridtur med vännen M och spenderade söndagmorgonen i sadeln. Vi tog en lång skrittur och avslutade med galopp och hopp över lite stockar i skogen. Härligt!
När jag kom hem hade Janne varit hemma med Oskar och det var dags för honom att gå till jobbet. Under tiden åt jag lunch och nickade till en stund i soffan bredvid Oskar. På eftermiddagen var jag pigg som bara den och packade ryggsäcken full med vatten och snacks och tog med mig Oskar ut. Vi gick först till Överjärva gård och fikade med äppelpaj och kaffe (Oskar fick bara äpple och tuggis) och gick sedan över tågspåret och hittade en skog! Skogen innehöll djurben åt Oskar och svamp och blåbär åt mig.
Ibland har man ett sånt himla flyt med hundträningen. Jag såg det gamla avgnagda djurbenet före Oskar i skogen och hann plocka upp det innan han märkte något. Vilket innebar att han fick det från mig och jag visade att jag kan vara en stor resurs i att hitta saker. Sedan tränade vi på loss, eftersom han är väldigt dålig på det då det gäller ben och annat som han egentligen inte får ha. Det gick superbra och jag fick ta det, gå och gömma det och be honom leta. Superkul hälsar Oskar!
På vägen sprang vi på några kantareller, taggsvampar och en hög svart trumpetsvamp som växte mitt på stigen! Ibland är det skönt att folk inte känner igen alla svampar, trumpetsvampen är ju en av de godaste som finns!

Efter tre timmar kom vi hem och till middag blev det ostgratinerade mackor med svampstuvning och blåbär till efterrätt. Oskar däckade snart och drömde om skog, ben och härliga dagar med matte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0